Trei românce din străinătate își ajută orașul natal în lupta cu coronavirusul. Dornenii plecați peste granițe și-au unit forțele cu cei din oraș ca să strângă 25.000 de euro pentru echipamente medicale și pachete cu alimente pentru persoanele nevoiașe din Vatra Dornei și împrejurimi, la începutul pandemiei.
Mama Adrianei este medic ORL și cunoștea situația din oraș. N-aveau viziere, n-aveau nimic. Reacția statului a fost lentă la început, iar Ministerul Sănătății nu era pregătit pentru protecția necesară într-o pandemie. Cu atât mai grav a fost în județul Suceava, unde o combinație de factori, printre care managementul defectuos al Spitalului Județean și reîntoarcerea emigranților din țări puternic lovite de COVID-19, au transformat zona în cel mai mare focar din țară.
Prima reacție a Alexandrei și Adrianei a fost să se panicheze, după care s-au întrebat ce ar putea să facă să-și ajute părinții și comunitatea locală. Au făcut o pagină de Facebook, i-au zis Împreună Ajutăm Vatra Dornei și au cerut bani pentru echipamente de protecție.
Li s-a alăturat și Andreea Frasin, sora mai tânără a Adrianei, care este medic rezident la Hamburg.
Oamenii puteau dona prin GoFundMe, Revolut sau direct în conturi la Raiffeisen Bank și Banca Transilvania.
Până la mijloc de iunie, patru dorneni au decedat din cauza COVID-19, un număr mic față de media județului.
Publicul țintă al întregului demers erau oameni în aceeași situație cu ele. Campania a strâns, în total, în jur de 25.000 de euro. Suma, uriașă pentru o comunitate mică (Vatra Dornei are în jur de 15.000 de locuitori), a fost surprinzătoare și reacția a fost mult peste așteptări.
Zeci de dorneni și-au oferit timpul să dea o mână de ajutor, iar efortul de voluntariat a fost uriaș.
„Când eram eu în Vatra Dornei nu era nimeni așa, cu un nivel incredibil de ambiție și de energie”, spune Alexandra, care locuiește de 10 ani la Praga, unde lucrează ca arhitectă și fotografă de arhitectură.
Afaceriștii locali au donat produse și au oferit reduceri.
Treptat, pe măsură ce statul și-a revenit și a început să doteze cadrele medicale cu echipamente de protecție, focusul campaniei s-a schimbat.
Noi știam că există oameni nevoiași și știam pe unde locuiesc, dar când am făcut proiectul, erau niște nume pe o listă pentru noi, nu eram la fața locului, nu știam ce se întâmplă”, spune Andreea. „Apoi am văzut prima tură de poze, cum trăiesc oamenii acolo și a fost așa, ca o găleată de gheață. Nu ne-am imaginat cam cât de rău trăiesc, cam în ce condiții. Ni s-a spart o bulă, cumva. Și ne-am dat seama că pachetul ăla chiar a însemnat enorm pentru ei.”
Eficiența proiectului s-a datorat organizării și unei alinieri fericite de circumstanțe: startul cehilor, care a fost un exemplu pentru Alexandra, expertiza medicală a Andreei și experiența din business a Adrianei. Organizarea a fost pe Google Drive și comunicarea pe Facebook. Fiecare temă mare din proiect a avut folder și grup de chat separat. „La mine și partea de corporație a ajutat super mult”, spune Adriana. „Toate rapoartele, slide-urile, excelurile. Tot ce-am învățat în Philips, colaborare, spirit de echipă, leadership, toate chestiile astea m-au ajutat.”
Feedbackul a venit sub forma unor mesaje, de cele mai multe ori un gif celebru cu Leonardo DiCaprio care aplaudă (decupat dintr-o scenă din The Wolf of Wall Street). Satisfacția inițiatoarelor însă, nu vine doar din mesaje. „Îmi place să mă gândesc la chestiile pe care nu le știm”, spune Alexandra. „Poate pentru că au purtat oamenii ăștia măști nu s-au întâmplat niște chestii, poate n-a murit cineva. Dacă ai mei nu poartă mască, și dacă familia mai largă, care se cred nemuritori, ieșeau, se pupau cu lumea, am zis lasă, că vă pun eu măști la toți.”
Andreea și Adriana sunt ceva mai liniștite la gândul că mama lor, care intră zilnic în contact cu mulți pacienți, e în siguranță. „Am muncit la proiectul ăsta foarte mult cu gândul la ei. Să mă asigur că e curat în Dorna, că oamenii știu să se protejeze, pentru că implicit îi protejez și pe ei. Știam că tata are aproape de 65 de ani, astm, diabet, deci dacă mama aduce ceva acasă, nici nu vreau să mă gândesc.”
Una dintre realizările importante ale proiectului a fost să strângă bani pentru un nebulizator pentru ambulanță, un aparat destinat dezinfectării suprafețelor în care se desfășoară proceduri medicale.
Andreea și Adriana vor reveni la toamnă la Vatra Dornei, pentru vernisajul unei expoziții de pictură cu artiști locali, pe care au organizat-o în campanie. „Așteptăm să mergem cu toată echipa la river rafting, la un grătar pe malul râului. O întâlnire fără delay-ul de Zoom și WhatsApp video”, spun surorile.
Alexandra își propune revină chiar vara asta. Îi e dor de părinți, de pisicile ei și de aerul curat. „Abia aștept să îi cunosc pe cei din acest proiect pe care i-am cunoscut pe Facebook sau doar pe Zoom.”