În fața blocului, fără spectatori

O trupă de actori din Târgu Mureș află că trebuie să își desfășoare reprezentația piesei de teatru fără spectatori.

Actorul și regizorul Cristi „Kuki” Bojan încarcă recuzita pentru „Bologaș”, spectacol bilingv de teatru în aer liber, realizat în cadrul proiectului „Teatru în fața blocului”, în curtea Liceului Tehnologic din Târgu Mureș.
Proiectul de teatru independent este desfășurat de Asociația „FACEM” din Târgu Mureș, în parteneriat cu 3gHUB și Universitatea de Arte. Kuki povestește: „E un proiect care ar fi trebuit să se desfășoare în cartiere. Pentru că nu am putut, din motive de distanțare, am decis să îl facem în curțile școlilor, după terminarea programului, seara. Am făcut doar unul, pentru că a fost singura aprobare primită. Am așteptat după Inspectoratul Școlar, care ne-a spus că trebuie să vorbim cu directorii școlilor. Aceștia au spus că sunt ok, atâta timp cât primesc o hârtie de la Inspectorat. Cercul vicios al aprobărilor. „
Trupa s-a orientat rapid către alte spații care să deservească fiecare cartier. Primul spațiu ales a fost un hub creativ din incinta fostei fabrici de filme foto Azomureș. Urmau un mall nou deschis în oraș, campusul studențesc și teatrul de vară.
Kuki montează scena pe care vor avea loc repetițiile pentru piesă. „Proiectul ăsta e făcut acum 8 ani și l-am jucat în fiecare părculeț disponibil. Au fost oameni care au venit la piesă și ne-au spus că nu au mai fost la teatru de 20 de ani. Sau oameni care au zis că e prima oară în viața lor când văd teatru. Cel mai impresionant caz a fost al unei fete care din acel moment a început să meargă la teatru, apoi a făcut teatru și acum studiază la Londra.”

„În fiecare an am încercat să reluăm proiectul, dar de atunci e prima oară anul ăsta când reușim să obținem finanțare pentru el. Am depus și la AFCN, și la Consiliul Județean, nu am luat, dar mă bucur că am luat de la Primărie. Noi încercăm în fiecare an să depundem proiecte pentru finanțare. Anul ăsta, în afară de “În fața blocului”, am depus dosare pentru patru piese de teatru radiofonic, încercăm să creăm un podcast teatral, care în condițiile astea poate ar primi mai multă deschidere, ar fi mai adaptat situației. Din păcate, în teatrul independent cam asta e situația, depinzi de finanțări. Există și varianta unei cafenele, de exemplu, care să susțină prin activitatea comercială proiectele de teatru. Am încercat asta aici, dar în spațiul pe care îl ocupam până înainte de pandemie nu ni s-a permis să deschidem o cafenea culturală.”

Cu puțin timp înainte, Kuki primește un telefon de la un coleg care îl anunță că un alt student de la Universitatea de Arte a fost confimat pozitiv. Echipa se strânge pentru a evalua situația: „Acum suntem în discuții, ce facem cu spectacolul nostru de mâine, în condițiile în care noi, ca să primim finanțarea, trebuie să îl jucăm.”
Până la urmă, decid împreună să continue repetițiile și să joace și piesa de teatru a doua zi, însă fără spectatori, urmând să înregistreze spectacolul și să îl facă disponibilă online.
Trupa decide să anuleze cele 50 de rezervări făcute pentru spectacol.
Probe de sunet, în timpul repetițiilor. Muzica și versurile din spectacol sunt scrise de formația „Fără zahăr”.
Repetițiile continuă.
Kuki și colegii de trupă, la plecarea din uzină, după repetiții.
A doua zi, actorii ajung în sala care va rămâne goală pentru spectacol.
Actorii fac ultimele pregătiri înainte de a începe înregistrarea spectacolului.
Camerele de filmat sunt pregătite pentru înregistrarea reprezentației.
Spectacolul începe.

Textul piesei este scris de Pálffy Zsófi și Valentin Covaciu și pune la un loc într-o școală imaginară cei mai importanți actori ai procesului educațional din sistemul preuniversitar: elevi, cadre didactice, părinți și autorități locale.

Distribuția îi include pe Barti Lehel András, Cristi Bojan (Kuki), Jancsó Előd, Mălina Moraru, Vajda Boróka și Narcis Zamfir, scenografia este semnată de Papp Gyopár, iar regia de Becsey-Imreh Noémi.

La finalul reprezentației, actorii sunt felicitați de Noémi Becsey-Imreh, regizoarea spectacolului.
După reprezentație, trupa rămâne pentru a planifica următoarele spectacole. Până la urmă, din cauza creșterii numărului de infecții COVID, această reprezentație fără spectactori a rămas singura, toate celelalte spectacole fiind anulate, la recomandarea DSP-ului.