o serie de portrete ale câtorva dintre oamenii din spatele Tiff
De
Mircea Reștea
august 2020
Sora mea și-a întâlnit alesul într-o sală de cinema în timpul unei proiecții din cadrul TIFF – Transilvania International Film Festival – ce se desfășoară începând din 2002 în fiecare an la sfârșit de mai și început de iunie în Cluj-Napoca. S-au căsătorit doi ani mai târziu iar cununia civilă a avut loc în perioada festivalului. I-am fotografiat în ziua respectivă pe locurile pe care le ocupaseră când au văzut ”Ilustrul Necunoscut” de la cinematograful pe care unii clujeni nu-l pot numi ”Florin Piersic” ci continuă să-i spună ”Republica”. Spre marea mea surprindere organizatorii ne-au dat voie să facem fotografiile și au făcut-o plini de amabilitate și voie bună. Dacă ar fi fost să-și facă fotografiile la ediția de anul acesta situația ar fi fost ceva mai complicată.
Perioada de desfășurare a festivalului a fost cu două luni mai târziu decât cea obișnită, iar ”Republica” n-a mai găzduit proiecții din cadrul Tiff pentru că toate cinematografele din țară erau închise în momentul acela. Însăși desfășurarea festivalului a fost pusă sub semnul întrebării. Cu câteva zile înainte de începere șansele ca festivalul să se întâmple erau 50-50. Toate astea din cauza pandemiei covid. Pandemia e motivul pentru care am ajuns să fotografiez festivalul: TIFF era primul festival de categoria A din Europa care a avut loc fizic în timpul pandemiei și ne-am gândit să-l includem în proiectul Documentaria despre pandemia covid. De ani buni îmi doream să fotografiez atmosfera din festival și din jurul lui despre care sora mea îmi povestea în fiecare an cu mult entuziasm, dar mai ales mă interesa să văd cum se face Tiff și cine sunt și cum lucrează oamenii din spatele lui.
Am regăsit amabilitatea și voia bună a organizatorilor dar și o oarecare tensiune a cărei principală cauză era respectarea condițiilor de desfășurare a festivalului pentru că în momentul în care au convenit că-l fac organizatorii și-au asumat că trebuie să respecte la sânge regulile existente, chiar dacă nu au fost de acord cu unele dintre ele. Festivalul a trebuit reinventat din punctul de vedere al locațiilor. Neputându-se desfășura activități publice în interior au trebuit să găsească spații în aer liber. S-au păstrat locații ca Piața Unirii. Iulius Park sau Parcul de Sculpturi Arkhai și au apărut altele: pădurea Hoia, USAMV sau curți ale unor licee. Programul a trebuit ajustat și el astfel că numărul de filme s-a redus cu aproape o treime. Cam cu același procent s-au redus și prezentările fizice de proiecte organizate prin programul Transilvania Pitch Shop de care se ocupă Departamentul Industrie a cărui misiune e de a conecta profesioniștii din domeniu. Dacă înainte aveau mai bine de 100 de invitați, la ediția de anul acesta au fost doar 12, iar prezentările au fost un mix fizic-online.
Și la Educatiff – programul de educație cinematografică pentru elevi – au fost schimbări anul acesta. Audiența acestei secțiuni a festivalului e formată din elevi care de obicei veneau cu clasa. Cum festivalul a avut loc în perioada vacanței, anul acesta copiii au venit cu părinții. N-au mai venit nici elevii ce urmează cursurile de bucătar de la colegiul de specialitate care în ultimii trei ani au ajutat la pregătirea evenimentelor cu mâncare din cadrul festivalului. Toate aceste evenimente au fost anulate. La fel s-a întâmplat cu petrecerile.
Ce a lipsit cel mai mult la ediția de anul acesta a fost componenta de socializare a festivalului. Dincolo de vizionarea de filme, festivalul e un loc de întâlnire în care oamenii vor să socializeze, să dezbată, să se distreze, să se bucure de revederi sau de noi întâlniri. În reglementările privind organizarea evenimentelor date de oficialități în acea perioadă se spunea că responsabilitatea participării la un eveniment este în egală măsură a organizatorilor și a publicului. Organizatorii au simțit că și publicul și-a dorit foarte mult ca festivalul să se întâmple. Oamenii au venit în număr mare și au respectat regulile. Respectarea regulilor a fost un argument decisiv pentru sora și cumnatul meu, proaspăt deveniți părinți, să-și rupă trei seri ca să participe și anul acesta la Tiff la fel cum o fac an de an de când erau studenți.